Ravintoloille uusi ansaintalähde verkostoitumisesta

Harvassa ovat ne, yritykset, jotka eivät tarvitse uusia asiakkaita. Suurin osa tarvitsee. Verkostoitumisen anti uusien asiakkaiden etsinnässä on usein verkoston kerrannaisuuden voimassa. Jakamalla verkoston tietoa ja tunnelmia, markkinoi itse edelleen. Esimerkiksi:

      • Digitalist Network on luotu verkottamaan eri osapuolia digitaalisesti ja tapahtumissa.Verkostojaan kannattaa hyödyntää. Avoin verkosto.
      • Management Events verkottaa ihmisiä erityisesti tapahtumissa ja syvemminkin erilaisissa keskusteluryhmissä. Kutsuvierasverkosto.
      • Basware verkottaa yrityksiä talousprosesseissa. Yritysverkosto.
      • Vapaamuurariyhdistykset ja Lionsit ovat suljettuja verkostoja.
      • Facebook, Twitter ja muut sosiaaliset mediat ovat digitaalisia avoimia tai suljettuja verkostoja, käyttäjän valinnan mukaan.

Kun B2B-luottamus luodaan henkilökohtaisessa kontaktissa, niitä pitäisi lisätä. Mieleeni tulivat perinteiset tapaamispaikat eli ravintolat. Perinteisestihän sinne mennään ennalta sovittujen seuralaisten kanssa ja istutaan samaan pöytään. Silloin ollaan jo verkostoiduttu aiemmin ja edetään jo toisessa vaiheessa. Pöytä on kenties varattukin juuri teille. Vieraisiin pöytiin ei mennä istumaan. Piste.

Vieraisiin pöytiin verkostoitumaan

Sinulta edellytetään lisää verkostoitumista ja mietit eri vaihtoehtoja, miten etenet. Ravintolat voisivatkin auttaa tässä asiassa järjestämällä viikon hiljaisimpina ajankohtina verkostoitumistapaamisia. Nyt pääasia ei olisikaan ruokalistan sisältö, vaan paikkaan tultaisiin verkostoitumaan. Ideat kulkisivat jotakuinkin näin.

1. Verkostoitumislounas

Lounasravintola mainostaa verkostoitumislounaitaan ennakkoon, jolloin asiakkaat tietävät, että lounalle mennäänkin perinteisen työporukan sijaan uusin odotuksin. Sinut ohjataan jonkun muun kuin tuttujen ihmisten pöytään. Pöytiin voi tulostaa paperille valmita keskustelun aiheita. Verkostoidu, juttele ja opi joka päivä jotain uutta. Tämä olisi #taskulounas eli kaikki maksavat laskunsa itse.

2. Verkostoitumisilta

Asiakkailta kysytään ennalta, millaisten asioiden ympärillä he haluaisivat tavata uusia kontakteja. Ilmoittautumisiin työstetään yksinkertainen digiratkaisu ravintolan verkkosivulle, jossa kysytään nimi, aihe ja verkostoitujan oma rooli. Valitaan eniten suosiota saaneet aiheet ja niille teemaillat ajankohtiin, joihin halutaan lisää liikevaihtoa. Ravintola varaa ilmoittautujien mukaan paikat. Asiakkaat ohjataan pöytiin siten, että useampia eri rooliedustajia kootaan samaan pöytään. Osallistujat maksavat itse ravintolalaskunsa = #taskuillallinen. Tilanteessa kaikki voittavat, jos pöydän ympärillä istuvat esimerkiksi verkkokaupan asiantuntija, ostaja, myyjä, opiskelija ja vaikkapa yhteistyökumppani. Tilanne on erittäin hedelmällinen silloin, kun vaihdetaan tietoa kehitteillä olevista asioista, vaikkapa 3D-tulostamisesta, BigDatasta jne.

Verkostoitumisessa on tulevaisuutta. Siihen tarvitaan vain heittäytymistä ja rohkeutta.

 

Leave a comment